UPAYA GURU DALAM PELAKSANAAN NILAI KARAKTER MENGHORMATI DAN MENGHARGAI DI SMKN 1 BUNGARAYA
Abstrak
The purpose of this research is to determine teachers' efforts to implement the personality values of respect and appreciation at SMKN 1 Bungaraya, Siak Regency. The type of research used is descriptive qualitative, collecting data through interviews, observations and documents. This research was conducted at SMKN 1 Bunga Raya by collecting data from informants, namely 4 teachers and 20 students through interviews and field observations. After carrying out a descriptive analysis, the author can draw conclusions, the teacher's efforts to implement the personality values of respect and respect at SMKN 1 Bugaraya, Siak Regency have gone well and are carried out by the teachers of SMK N 1 Bungaraya, especially religious teachers, the two factors that influence the efforts teachers in implementing the personality values of respect and appreciation at SMKN 1 Bungaraya Siak Regency are students who are not yet familiar with the school environment and are also influenced by their own opinions and daily social life in the environment.Referensi
Ahmad Tafsir, 2017, Pendidikan Karakter Sehari-hari, PT. Remaja Rosdakarya Bandung
Asmani, Jamal Ma’mur. (2011). Buku Panduan Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Diva Press.
Amirudin, A., & Muzaki, I. A. (2019). Life Skill Education and It’S Implementation in Study Programs Islamic Religious Education. Jurnal Tarbiyah, 26(2), 278–293. https://doi.org/10.30829/tar.v26i2.485
Binti Maunah, Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa Iain Tulungagun, Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun V, Nomor 1, April 2015. http://dx.doi.org/10.21831/jpk.v0i1.8615
Daryanto, d. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Gava Media.
Elbina Saidah Mamla, W. (2021).Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2)
Ersis Warmansyah Abbas, Pendidikan Karakter Diterbitkan oleh: FKIP_Unlam Press Penerbit WAHANA Jaya Abadi Kompleks Puri Asri Blok D-4B Padasuka hlm, 7
Haibah, M., Basri, H., Eri Hadiana, M., & Tarsono, T. (2020). Pembiasaan Membentuk Karaktek Peserta Didik Madrasah Miftahul Huda Musi Rawas Utara. Jurnal PendidikanAgama Islam Al-Thariqah, 5(2),
Hendriana. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Melalui Kegiatan Pembiasaan Dan Keteladanan. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(02), https://dx.doi.org/10.26737/jpdi.v1i2.262
Komalasari, Kokom & Didin Saripudin. (2017). Pendidikan Karakter: Konsep dan Aplikasi Living Values Education. Bandung: Refika Aditama.
Komara, E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad21. SIPATAHOENAN: South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education, 4(1)
Kurniawati, R., & Irsyadillah.(2028). Analisis nilai karakter dalam teks cerita buku pelajaran siswa sekolah dasar.master bahasa,6(2), 103-114
Lexy Moeleong (2022), Metodologi Penelitian Kualitatif (Bandung: PT. Remaja Rosda Karya
Fauzi, Zainuddin,& Ayok, R.A. (2017)Penguatan karakter rasa ingin tahu dan peduli sosial melalui discovery learning. Jurnal teori dan praktis pembelajaran IPS,2(2), 27-36
Febrianshari, D, & Ekowati, D.W. (2018)Analisis nilai-nilai pendidkan karakter dalam pembuatan Dompet Punch Zaman Now. Jurnal pemikiran dan pengembangan sekolah Dasar(JP2SD),6(1), 88-95
M. Arif Rahman Hakim, Analisis Perbandingan Karakter Menghargai Prestasi Siswa Sekolah Menengah Atas, Universitas Jambi, Indonesia, Volume 13 No. 1, 2020 P-ISSN: 1979-4908, E-ISSN: 2598-3873, hlm, 58 https://dx.doi.org/10.31332/atdbwv13i1.1563
Muhammad Japar, Zulela MS, Sofyan Mustoip 2018, Implementasi Pendidikan Karakter, Jakad Media Publising
M. Syahran Jailani “Kasih Sayang Dan Kelembutan Dalam Pendidikan” Dosen Tetap Fakultas Tarbiyah IAIN STS Jambi. Ilmu Pendidikan PPs Universitas Negeri Padang, hlm. 105 https://www.neliti.com/publications/56476/
Nuraeni dwi Permata, Astuti Darmiyanti, Ferianto ferianto, Penanaman Nilai-nilai Pendidikan Karakter Disiplin pada Siswa MTs Nurul Falah Al Huda, jurnal Pendidikan islam Hikmah, Volume 12 No1 2023
Nuraeni, N. F., Amirudin, A., & Muzaki, I. A. (2021). Pembentukan Karakter di Masa Pandemi Melalui Pendidikan Agama Islam. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(2), 146– 160. https://doi.org/10.15575/ath.v6i2.13496
Nurlaily, W. P. K. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Edukator dalam Menanamkan Pendidikan Karakter Religius di SMP Ma’arif 5 Ponorogo.
Nurjannah,S. (2017) Penanaman karakter kerja keras dan menghargai prestasi pada siswa. Fakultas Keguruan dan ilmu Pendidkan, Universitas Muhammadiyah Surakarta
Sahri Sahri, Ali Usman Hali, building character in sufism-based students in madrasah west kalimantan, Nazhruna, Mojokerto, Volume 6 No.2, 2023 Online ISSN: 2614-8013, hlm,240-252 https://e-journal.ikhac.ac.id/index.php/NAZHRUNA/article/view/2974
Siswanto, S., Nurmal, I., & Budin, S. (2021). Penanaman Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1. https://doi.org/10.29240/jpd.v5i1.2627
Suharismi Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2006, Cet. 13, Halamanl. 134.
Wenny Sutomo, Mengidentifikasi Karakter “Menghargai Prestasi” Peserta Didik Kelas VIII SMP N 5 Muaro Jambi, Volume 9 Nomor 2, Juni 2019 p-ISSN 2088-2092 e-ISSN 2548-6721,hlm,111. https://www.researchgate.net/publication/338703204_Mengidentifikasi_Karakter_Menghargai_Prestasi_Peserta_Didik_Kelas_VIII_SMP_N_5_Muaro_Jambi#:~:text=DOI%3A%2010.26858/publikan.v9i2.9000
Anis Baswedan, 2017; https://youtu.be/6StVO7mdeio?si=7ZiM58-QizKAMPZG
Wawancara pada tgl, 29-03-2023 diruangan guru SMK Negeri 1 Bungaraya Kabupaten Siak